ایمیل : info@dorsaplusprofile.com
شماره تماس : 09122012776

تفاوت پروفیل نبشی و سپری چیست؟

تفاوت پروفیل نبشی و سپری چیست
دسته بندی مقالات
برچسب ها

در زندگی امروزه مقاطع فولادی اهمیت بسیار زیادی دارند. برای ساخت بسیاری از وسایل از جمله ساخت خانه به مقاطع فولادی نیاز داریم. مقاطع فولادی انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربردی که دارند در انواع سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از محصولات فولادی بسیار کاربردی در این زمینه، پروفیل نبشی و سپری هستند که اهمیت زیادی در ساختمان سازی دارند از همین رو سعی می کنیم در این مقاله به معرفی آن ها و بررسی تفاوت نبشی و سپری بپردازیم. با ما همراه باشید.

پروفیل نبشی چیست؟

یکی از انواع پروفیل ها، نبشی نام دارد که به شکل L تولید می شود. از این پرویل به صورت مرکب و منفرد در ساختمان سازی استفاده می شود. نبشی هایی که در سایز 50 تا 150 میلی متر تولید می شوند، اغلب برای اتصال تیرآهن به بیم های باربر و متصل کردن ستون ها به صفحات در فوندانسیون کاربرد دارند.

نبشی هایی که در سایز های دیگر تولید می شوند نیز اغلب برای اتصال پل به ستون، ستون، خرپا و … مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید نبشی به دو صورت پرسی و فابریک انجام می گیرد. پروفیل نبشی به دو صورت بال مساوی و بال نامساوی تولید می شوند که هر کدام از آن ها کاربرد های خاص خود را دارند.

پروفیل نبشی چه کاربردی در ساختمان دارد؟

پروفیل های نبشی امروزه با توجه به نیاز و درخواست مشتری تولید می شوند و کاربرد های زیادی دارند. در ادامه به برخی از مهم ترین کاربرد های نبشی در ساختمتن سازی می پردازیم:

  • ساخت انواع قاب های فلزی
  • اتصال تیر آهن به بیم های باربر
  • ساخت خرپا و ستون
  • اتصال پل به ستون
  • در عضو های بادبندی
  • سازه های LSF
  • دکل های انتقال نیرو
  • در سقف های کرمیت
  • برای اتصال صفحات به ستون در فوندانسیون
  • برای اتصالات انواع صلب دار و نیم صلب دار

پروفیل نبشی در ساخت آسانسور نیز کاربرد دارد. کاری که نبشی انجام می دهد این است که همه بارها را تحمل می کند و آن ها را به دیوار بتنی انتقال می دهد. هر چقدر حساسیت و امنیت ساختمان بیشتر باشد، باید از نبشی های بیشتری استفاده بشود. در اتصالات سازه ای برای تقویت بیشتر تیر در محل ستون به صفحه ستون، در چهار طرف ستون از نبشی استفاده می شود.

سازه را باید در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان و … محافظت کرد به همین دلیل مقاومت و استحکام سازه از اهمیت زیادی برخوردار است.

پروفیل سپری چیست؟

پروفیل نبشی مقطعی فولادی به شکل T که کاربرد های متفاوتی در صنایع مختلف دارد. از نظر شکل ظاهری سپری در دو نوع لبه گرد و لبه تیز ساخته می شوند. حالت لبه گرد در سایز های 30 تا 140 میلی متری و حالت لبه تیز در سایز های 20 تا 40 میلی متری ساخته می شوند. از سپری در سازه های فلزی، ساخت در و پنجره، صنایع سد سازی، نورگیر زیر زمین،نماهای شیشه ای، سقف و … استفاده می شود.

ویژگی های پروفیل سپری

همانند نبشی، پروفیل سپری نیز به دو روش پرسی و فابریک تولید می شود. سپری در برابر خمش مقاوم است در نتیجه همین مسئله کار با آن را در اتصالات، مشکل و سخت می کند. این محصول با سه استاندارد تولید می شود که عبارتند از :

  • DIN EN 10055
  • DIN 59051
  • DIN 1022

بررسی تفاوت های پروفیل نبشی و پروفیل سپری

اکنون که به ویژگی های نبشی و سپری پرداختیم وقت آن است که این دو پروفیل را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 مقایسه پروفیل نبشی و پروفیل سپری از نظر شکل ظاهری

همانطور که اشاره کردیم نبشی دارای مقطعی به شکل حرف L است در صورتی که سپری به شکل حرف T ساخته می شود. نبشی به دو صورت بال مساوی و بال نامساوی ساخته شده و سپری نیز به دو صورت لبه گرد و لبه تیز ساخته می شود.

مقایسه پروفیل نبشی و پروفیل سپری از نظر مشخصات فنی

پروفیل سپری سختی و استحکام بالاتر و خمش پذیری پایین تری نسبت به نبشی دارد از همین رو در اتصالات قوی بهتر است از پروفیل سپری استفاده شود. پروفیل نبشی را می توان به صورت دوبل استفاده کرد.

مقایسه پروفیل نبشی و پروفیل سپری از نظر کاربرد

پروفیل سپری با توجه به شکلی که دارد و دو طرفه است، برای استفاده در قسمت میانی سازه کاربردی است اما از پروفیل نبشی بیشتر در زاویه ها و گوشه ها، اتصالات عمو بر هم و موارد این چنین کاربرد دارد. اگر اتصالات باید قوی و محکم باشند بهتر است از پروفیل سپری استفاده شود اما اگر از پروفیل نبشی به صورت دوبل استفاده کرد، می توان از استحکام سازه مطمئن شد.

سپری می تواند نیاز ساختمان به میلگرد را کاهش دهند و از آن جایی که فلنج و پایه سپری به تحمل لنگر کمک می کند، با استفاده از سپری می توان عمق ستون را کم کرد.

با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد، شما می توانید توه سازه و نیاز آن را بررسی کرده و پروفیل مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که داشتن اطلاعات مورد نیاز از هر پروفیل و مصالحی، می تواند در انتخاب مصالح بهتر و با کیفیت تر به شما کمک کند.