ایمیل : info@dorsaplusprofile.com
شماره تماس : 09122012776

نکات مهم در ساخت پروفیل آلومینیوم

cover dorsa
دسته بندی مقالات
برچسب ها

نکات مهم در ساخت پروفیل آلومینیوم را می خواهیم در ادامه این مقاله به شما ارائه دهیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید؛ چرا که آلومینیوم یکی از فلزاتی است که در طبیعت به فراوانی یافت می شود و به خاطر ویژگی هایی که دارد در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارد که یکی از آن ها ساخت پروفیل است. 

پروفیل آلومینیوم چیست؟


آلومینیوم از جمله فلزات با ارزش به حساب می آید که تقریبا می توان گفت در تمام جنبه های زندگی قابل استفاده می باشد. به طوری که امروزه تبدیل شده است به یکی از فلزات بسیار کاربردی و مهم. از آن جایی که این فلز با ارزش دارای ویژگی های فوق العاده ای می باشد تولید کنندگان به سمت استفاده از آن ترغیب شده اند. از جمله مهم ترین ویژگی های آلومینیوم عبارتند از: وزن کم و سبکی، انعطاف پذیر و قابل شکل دهی، استحکام و مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی و …

داشتن همین ویژگی های مهم باعث شده است در مناطق مختلف دنیا بتوان از آن در صنایع مختلفی استفاده کرد و تولیدات مختلفی از جمله پروفیل آلومینیومی از آن به دست آورد.

مهم ترین ویژگی های پروفیل آلومینیومی کدام است؟

همانطور که گفتیم پروفیل های آلومینیومی دارای ویژگی های فوق العاده ای هستند که همین امر باعث استفاده از آن در موارد مختلف شده است. از جمله مهم ترین ویژگی های آن عبارتند از:

 

• سبکی و وزن کم
• مقاومت عالی در برابر زنگ زدگی
• استحکام و دوام بالا
• بدون نیاز به رنگ کردن
• نگه داری راحت و آسان
• انعطاف پذیری و شکل پذیری بالا در نتیجه تولید انواع شکل هندسی از آن
• قیمت مناسب و بصرفه نسبت به سایر پروفیل ها
• رسانای خوب الکترونیکی و گرمایی

profile aluminium

انواع پروفیل های آلومینیومی
با توجه به ویژگی های

مختلفی که فلز آلومینیوم دارد، از آن پروفیل های مختلفی تولید می شود که از جمله پر کاربرد ترین آن ها عبارتند از: پروفیل های مربعی، پروفیل های مستطیلی، پروفیل های T شکل، پروفیل های U شکل و پروفیل های لوله ای. برای ساخت هر کدام از این پروفیل ها نیاز به قالب های مشخصی است. هر کدام از این قالب ها متناسب با ویژگی های آلومینیوم ساخته می شوند و کیفیت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل به راحتی می توان به کمک این قالب ها انواع پروفیل های آلومینیومی را تولید کرده و روانه بازار نمود.

پروفیل آلومینیوم چه کاربردهایی دارد؟


از پروفیل آلومینیوم در صنایع مختلفی مانند صنایع ساختمان سازی، صنایع هواپیما سازی، صنایع خودرو سازی، صنایع الکترونیکی و … استفاده می شود. از جمله مهم ترین کاربرد های پروفیل آلومینیومی در صنعت ساختمان سازی، ساخت درب و پنجره و سقف می باشد. به خاطر وزن کم این پروفیل ها، برای ساخت بدنه هواپیما از آن استفاده می شود. همچنین ویژگی مهم مقاومت و استحکام پروفیل های آلومینیومی باعث شده است در ساخت خودرو و هواپیما از آن استفاده بشود.
به طور کلی به خاطر مقاومت، دوام، استحکام در برابر شرایط آب و هوایی و ضربه و همچنین شکل پذیری بالا و جوش کاری راحت آن، پروفیل های آلومینیومی طرفداران زیادی در صنایع مختلف دارند. لازم به ذکر است که پروفیل های آلومینیومی در عین حال که سبک هستند مقاومت مکانیکی بالایی دارند و می توانند وزن بار های سنگین را به راحتی تحمل نمایند.

ریلی

فرآیند ساخت پروفیل آلومینیوم چگونه است؟


برای ساخت پروفیل آلومینیوم در ابتدا باید قالب مناسبی طراحی و تولید شود تا برای اکسترود آلومینیوم مورد استفاده قرار گیرد. در ابعاد و طراحی این قالب باید بسیار دقت شود تا پروفیل های آلومینیومی با کیفیت عالی تولید شوند. اکستروژن به فرایندی گفته می شود که در آن بیلت های آلومینیومی تحت فشار از داخل قالب با شکل خاصی عبور می کنند و سطح مقطعی را می سازند. بیلت آلومینیوم مواد اولیه برای ساخت پروفیل آلومینیوم می باشد. برای تولید این پروفیل ها باید بیلت های آلومینیوم را از قبل گرم کنیم و سپس درون دستگاه قرار دهیم. سپس با کمک فرایند هایی پروفیل ساخته می شود.

پروفیل ها بعد از آن که از مرحله اکسترود عبور کردند به میز خنک کننده منتقل می شوند. اکنون نوبت تاب گیری پروفیل ها و تولید مقاطع است. برای آن که بتوان پروفیل های مختلف با طول و ابعاد زیاد تولید کرد به صورت متوالی بیلت ها درون دستگاه قرار می گیرند تا محدودیتی برای تولید پروفیل های با طول بلند نباشد.

3 نکته مهم در ساخت پروفیل آلومینیوم کدام اند؟


در زمان تولید و ساخت پروفیل آلومینیوم نکات مهمی وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد. در این جا می خواهیم به 3 مورد از مهم ترین آن ها اشاره کنیم.

1- باید توجه شود تا حد امکان تولید ضایعات به کم ترین میزان خود برسد. برای این منظور در تمامی فرایند تولید باید دما، فشار و سرعت به صورت کاملا دقیق کنترل شود و این 3 متغیر را باید در میزان لازم و درست نگه داری کرد. در صورتی که نسبت این سه متغیر بهم بریزد تولید پروفیل ها نیز طبق پیش بینی های لازم انجام نخواهد شد.


2- در صورتی که یک بخش از پروفیل آلومینیوم دارای ضریب اکستروژن کمتری باشد، بر روی عملکرد کار مکانیکی آن قسمت تاثیر منفی خواهد گذاشت. ضریب اکستروژن قالب به آن کار مکانیکی گفته می شود که در طی اکسترود پروفیل انجام می شود.


3- نکته مهم دیگری که قبل از تولید پروفیل آلومینیومی باید مد نظر قرار داد، تعیین نوع آلیاژ آلومینیوم است. با توجه به نوع کاربرد پروفیل های آلومینیومی، نوع آلیاژ آن ها نیز انتخاب می شود به همین دلیل در کیفیت نهایی کار بسیار با اهمیت است و نباید از آن غافل شد.


در این مقاله درباره پروفیل آلومینیوم، ویژگی های مهم آن، کاربرد هایی که دارد، فرآیند تولید پروفیل های آلومینیومی و نکاتی که در ساخت آن باید در نظر گرفت صحبت کردیم. با در نظر گرفتن این نکات مهم پروفیل هایی بسیار با کیفیت و عالی تولید می شود تا در هر صنعتی که مورد استفاده قرار بگیرد باعث جلب رضایت مشتریان شود.