ایمیل : info@dorsaplusprofile.com
شماره تماس : 09122012776

پروفیل نبشی و استفاده آن در اتصال

پروفیل نبشی
دسته بندی مقالات
برچسب ها

برای بالا بردن استحکام یک سازه فولادی، روش های زیادی وجود دارد که یکی از پر کاربرد ترین آن ها، استفاده از پروفیل نبشی است. پروفیل نبشی به صورت منفرد و یا مرکب مورد استفاده قرار می گیرد. به خاطر اهمیتی که این پروفیل ها دارند، سعی داریم در این مقاله به معرفی آن و چگونگی استفاده از آن در اتصال بپردازیم. پس اگر قصد دارید با این مسئله بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

پروفیل نبشی چیست؟

نبشی یکی از انواع پروفیل است که دارای سطح مقطع دو ضلع عمود بر هم تشکیل شده است. در دنیای امروز یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین مصالحی که در پروژه های عمرانی، ساختمان سازی، صنعتی و … مورد استفاده قرار می گیرد، همین پروفیل نبشی است.

انواع پروفیل نبشی

پروفیل نبشی انواع مختلفی دارد و به خاطر این که کار ها و سازه ها متفاوت اند، در هر زمینه ای و متناسب با آن، از پروفیل مخصوص استفاده می شود. پروفیل هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: نوار کج، کفشور خطی آلومینیومی، درز انبساط و استیل.

پروفیل نبشی آلومینیوم و استیل: این نوع پروفیل نبشی در سه نوع خام، آنادایز و رنگ شده تولید می شوند. از ویژگی آن ها می توان به وزن پایین و سبک بودن، قابلیت جوشکاری، مقاومت در برابر خوردگی و امکان سوراخکاری اشاره کرد.

نبشی گالوانیزه: برای ساخت نبشی گالوانیزه از آهن و روی استفاده می شود. در ساخت این نبشی بین آهن و روی لایه پلی الکتروشیمیایی گذاشته می شود تا آهن در نقش کاتد و روی در نقش آند عمل نکند. یکی از بهترین نبشی ها برای استفاده در مواردی که احتمال خوردگی آهن زیاد است، نبشی گالوانیزه است.

مشخصات فنی نبشی چیست؟

نبشی ها از نظر ظاهر به دو دسته تقسیم می شوند: نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی.

نبشی مال مساوی: با توجه به نامی که دارد، به پروفیلی که دو بال قائم آن ها یکسان باشد و همراه با حرف L فقط یک عدد نوشته شده باشد، پروفیل مساوی گفته می شود. به عنوان مثال L300 بیانگر پروفیل بال مساوی با سایز 300 میلی متر می باشد.

نبشی بال نامساوی: با توجه به برخی از کارها، نمی توان از پروفیل بال مساوی استفاده کرد. در این مواقع از پروفیل بال نامساوی استفاده می شود. این پروفیل با استاندارد های ST37، ST44 و ST52 به بازار عرضه می شوند و اندازه هر دو بال در کنار حرف L درج می شود مانند L 300*200 که بیانگر آن است که این نوع پروفیل بال هایی به اندازه 200 و 300 میلی متر دارد.

پروفیل نبشی چگونه تولید می شوند؟

پروفیل نبشی به دو صورت پرسی و فابریک تولید می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

تولید نبشی به صورت پرسی: در روش تولید پروفیل نبشی به صورت پرسی، بعد از آن که ورق های فولادی برش می خورند توسط دستگاهی به نام رول فرمینگ پرس خواهند شد. با قرار دادن این ورق ها درون دستگاه رول فرمینگ، پرس می شوند و سرعت کار را بالا می برند و در مدت زمان کمتری می توان پروفیل های زیادی تولید کرد.

تولید نبشی به صورت فابریک: در روش تولید نبشی به صورت فابریک، ورق ها از همان ابتدای تولید به صورت نبشی از خط تولید خارج می شوند در نتیجه به انجام کار دیگری نیازی وجود ندارد.

انواع اتصال پروفیل نبشی کدام است؟

به طور کلی می توان گفت برای برقراری اتصال بین ستون ها و صفحات فوندانسیون، تیرآهن ها به بیم های باربر، پل ها به ستون ها، ساخت خرپا و ستون و … از پروفیل های نبشی در سایز های حدود 50 تا 150 میلی متر استفاده می شود. در همه انواع اتصالات ساده ای که وجود دارد، از پروفیل نبشی استفاده می شود. این اتصالات ساده شامل موارد زیر می شود:

اتصال نبشی، اتصال گیر دار، اتصال نیم گیر دار و اتصال با نبشی نشیمن (تقویت شده و تقویت نشده)

به منظور آن که ضریب اطمینان سازه بسیار بالا برود، در هنگام استفاده از پروفیل نبشی باید بهترین اتصال شناسایی شود تا بهترین نتیجه را از آن بتوان گرفت یعنی می توان در صنعت ساخت و ساز بدون آن که مقاطع افزایش یابد، فقط با پیدا کردن فرم بهینه و استاندارد اتصال، ایمنی سازه را بالا برد. این گونه با هزینه اندکی می توان بهترین کیفیت و نتیجه را دریافت کرد.

حال سوال اینجا است که بهینه ترین حالت اتصال ممکن چگونه است؟ جواب این است که بهینه ترین حالت اتصال زمانی است که ورق های اتصال با هر کدام از بال های نبشی زاویه 54 درجه داشته باشند و ورقه ها به گونه ای قرار بگیرند که مرکز ثقل آن ها و نبشی ها در یک راستا باشد.

وزن پروفیل نبشی چگونه محاسبه می شود؟

در نامگذاری پروفیل نبشی اندازه بال و ضخامت نبشی بسیار اهمیت دارد. در زمان خرید این نوع محصولات باید حتما به وزن آن ها توجه شود. برای محاسبه وزن پروفیل نبشی از فرمول زیر استفاده می شود و عدد به دست آمده بر حسب کیلوگرم می باشد:

ضخامت نبشی (متر) × طول (متر) × اندازه بال ها (متر) × 7850 × 2 = وزن پروفیل مورد نظر (کیلوگرم)